فصل پاییز که می‌شود همه‌چیز به یک کنار خشکی هوا و درگیری با حساسیت فصلی‌اش به یک کنار. بینی گرفته که هرلحظه باید با دستمال‌کاغذی در هرجایی از دیگران عذرخواهی کرد و یک‌گوشه خلوت پیدا کرد برای خالی کردن بینی و آبریزش بینی. در کنارش سردردهای ناشی از چرک کردن بینی و التهاب ناشی از استفاده زیاد از دستمال‌کاغذی که نه‌تنها راه به‌جایی نمی‌برد بلکه باعث هر چه وخیم‌تر شدن اوضاع هم می‌شود. هرچند خالی کردن بینی در دستمال‌کاغذی و یا به قول خودمان فین کردن احساس آرامش لحظه‌ای به ما می‌دهد اما این کار اصلاً ارزش این چند لحظه آرامش مقطعی را ندارد.

فین کردن با شدت و فشار باعث می‌شود که رگ‌ها خونی داخل بینی پاره شده و همچنین انواع باکتری‌ها و ذرات ویروس با فشار وارد گوش و سینوس می‌شود که درنهایت آغاز عفونت و سوزش و سردرد است. علاوه بر این اگر دچار حساسیت فصلی هستید و یا سرماخورده‌اید مهم نیست چند بار در روز فین کنید چون بینی همچنان در حال ساخت مخاط است.

گرفتگی بینی بعد از فین کردن هم به‌این‌علت است که بافت‌های داخل بینی در اثر فشار متورم شده بنابراین حتماً باید به دنبال دلیل این تورم و گرفتگی باشید.

برای رهایی از مشکلات فین کردن دستمال‌کاغذی را کنار بگذارید و یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید.

بخور گرم

اگر دستگاه بخور گرم دارید که باید مدام روشن کنید در غیر این صورت در یک قابلمه آب بجوشانید و با حوله به‌صورت و بینی خود بخور گرم بدهید. اگر با سیر مشکلی ندارید چند عدد سیر داخل آب بیندازید و بگذارید کمی با بخور بجوشد و بعد بخور کنید. این رطوبت و گرما باعث می‌شود که تمام بافت‌ها و مخاطی که در بینی خشک‌شده است نرم شده و به‌راحتی با کمترین فشار تمیز شود. گرفتن دوش آب گرم در حالی که داخل حمام پر از بخار باشد هم ایده بسیار خوبی برای روزهای پاییزی است.

هنگام خواب اگر دچار گرفتگی بینی هستید بالای لب کمی خمیردندان اکالیپتوس ترجیحاً بمالید باعث می‌شود راحت‌تر نفس بکشید.

محلول آب و نمک

با محلول آب و نمک ولرم روزی دو تا سه بار بینی خود را شستشو دهید تا هم ضدعفونی شود و هم دچار سردردهای ناشی از عفونت و چرک نمی‌شوید.

روغن ارگانوخشکی

تنهای دو تا سه قطره از این روغن را در یک لیوان آب پرتغال طبیعی بریزید و روزی یک‌بار بنوشید. این روغن به‌عنوان یک درمان معجزه‌آسا برای هرگونه مشکلات گوارشی و پوستی نیز مفید است سرشار از آنتی‌اکسیدان است و برای ضدعفونی کردن بدن بسیار مفید است.

ویتامین c

ویتامین c را فراموش نکنید روزی سه بار مصرف کنید تا کمتر از هر زمان دیگری دچار گرفتگی بینی و سرماخوردگی شوید.

درنهایت اینکه فین کردن را به روش صحیح انجام دهید به‌هیچ‌وجه با شدت فین نکنید. آرام و بدون فشار این کار را بکنید تا باعث آسیب‌های جدی به مجاری تنفسی خود نشوید.