رونمایی مدعیان آزادی بیان از شعار جدیدشان/«زندان باد» مخالف من

اصلاح طلبانی که پیشتر شعار «زنده باد، مخالف من» سر می دادند، به تازگی طرحی در تضاد با این شعار پیشنهاد کردند که در آن تصریح شده است اگر کسی در نشست یا سخنرانی سؤالی بپرسد که جلب‌توجه کند به حبس محکوم می‌شود.

زندان

هرکسی که شعار «زنده‌باد مخالف من» را برای نخستین بار شنیده باشد، قطعاً از این شعار استقبال خواهد کرد و این ظرفیت بالایی که کسی یا جریانی نه‌تنها از مخالفت با خودش ناراحت نشود بلکه برای طرف مقابلش آرزوی زنده‌بودن کند را تحسین خواهد کرد.

در ایران، این شعار سال‌ها است که توسط اصلاح‌طلبان استفاده می‌شود اما بررسی عملکرد و اظهارات رهبران و شخصیت‌های جریان اصلاحات در طول این سال نشان داده که در عمل کمترین پایبندی به این شعار وجود ندارد. این تناقض به حدی است که به‌نوعی از آن می‌توان به‌عنوان متناقض‌ترین شعار اصلاح‌طلبان نام برد.

سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم روز دانشجو سال 1383 که خطاب به دانشجویان منتقد گفت: «کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند، آدم باشید، گوش بدهید و تحمل کنید» نیز بیانگر آن است که شعارهای «آزادی بیان» و «زنده‌باد مخالف من» از همان روز اول برای این جریان شعاری بیش نبوده است.

در کنار این‌ها می‌توان سکوت در برابر فسادهای هم‌حزبی‌ها و تقاضای اشد مجازات برای متهمان حزب مخالف، توقیف و تعطیلی رسانه‌ها و روزنامه‌های منتقد اشاره کرد. عدم اجازه سخنرانی به  منتقدان، توهین به منتقدان برجام و عملکرد دولت تدبیر و امید، فحاشی و تهمت زدن چهره‌های سرشناس این جریان به دانشجویان منتقد و ... نیز  همه و همه تأییدی از عدم پایبندی عناصر و رسانه‌های زنجیره‌ای به شعار «زنده‌باد مخالف من» است.

در جدیدترین این اتفاقات، اصلاح‌طلبان مجلس به‌تازگی پا را فراتر گذاشته و طی طرحی خواستار برخورد شدید با منتقدان شدند. در طرح دوفوریتی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و جمعی از اعضای این فراکسیون مانند صادقی، کواکبیان، تابش، محجوب، مازنی و مطهری  اعلام شده است: هرکسی با هر اقدامی اعم از طرح سؤال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب‌توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌‌گردد.

این اقدام اصلاح‌طلبان بیش از هر چیز نشان می‌دهد که آن‌ها از شعار «زنده‌باد مخالف من» عبور و به‌طور رسمی شعار «زندان باد مخالف من» را رونمایی کرده‌اند.

اکنون با این وضعیت، باید دید اصلاح‌طلبانی که با شعار «زنده‌باد مخالف من» چنین عملکرد تندی با مخالفان خود داشتند، با انتخاب رسمی شعار «زندان باد مخالف من» چه عملکردی خواهند داشت؟ آیا اجرایی شدن این طرح که حتی اجازه سؤال کردن آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را به کسی نخواهد داد، روشی برای سرپوش گذاشتن به عملکرد دولت نیست؟ آیا این طرح باعث عدم مطالبه گری دانشجویان و کارشناسان نخواهد شد؟

خبرگزاری فارس