آیا برای سالم اندیشی و رهایی از احساس بد، راهی هست؟ آیا می‌توان هر روزِ خود را بانشاط آغاز کرد؟ آیا می‌توان حتی در سخت‌ترین شرایط از زندگی لذت برد؟ آیا برای انجام وظایف باید معجزه‌ای صورت بگیرد؟...

اگر می‌خواهید ده روش بسیار کاربردی که در نشاط و انگیزش نقش مهمی دارند و در پیشرفت عملی به کار می‌آیند را فرابگیرید مطلب پیش رو را دنبال کنید.

نوشته‌های پیش رو بر اساس جدیدترین روش‌های مکتب شناختی در روانشناسی که به روش‌های دینی در تصحیح رفتار بسیار نزدیک است، ارائه گردیده است. در این روش گفته می‌شود: غالباً وقتی احساس بدی دارید که منفی فکر می‌کنید و این فکر منفی علت ناراحتی شماست. باورهای شما نسبت به حوادث است که احساس شما را به وجود می‌آورد و این احساس، در روحیه و عملکرد شما تأثیر می‌گذارد. عملکرد شما در خودِ شما و دیگران تأثیر می‌گذارد و این جریان به همین صورت ادامه پیدا می‌کند و می‌تواند روزهای بدی برای شما و نزدیکانتان رقم بزند.روان شناسی

ممکن است اندوهگین باشید. ممکن است خجالت بکشید. از مردم فاصله بگیرید و خود را انسانی ناشایسته و دوست‌نداشتنی بدانید و یا هر احساس ناخوشایند دیگر. در اکثر این موارد افکار و باورهای شما احساسات را مشخص می‌سازند.

مثلاً ممکن است دوست شما جواب تلفن یا پیام شما را چندین بار ندهد و شما در ذهن خود این جملات را مرور کنید: احتمالاً من آدم خوبی نیستم که جواب من را نمی‌دهد یا حوصلهٔ من را ندارد یا اینکه عمداً جواب نمی‌دهد و می‌خواهد به من بی‌احترامی کند... نتیجهٔ این افکار: افسردگی و ناراحتی و دلخوری و.. است.

بنابراین اگر تمایل به تغییر زندگی خود داریم باید تفکرات و شناخت‌های خود را اصلاح کنیم. باید در این شناخت‌ها تجدیدنظر کنیم و تنها به شناخت‌هایی که پشتوانهٔ منطقی دارند اعتنا کرده و بقیه را از ذهن بیرون بریزیم.

شناخت درمانگرها روش‌های خاص و مؤثری برای تغییر اندیشه و احساس ابداع کرده‌اند که به مهم‌ترین آن‌ها -که نیاز به وجود درمانگر نیست- در مطالب آینده اشاره می‌کنیم.

برای تأثیر بهتر این روش‌ها بهتر است در اجرای این تکنیک‌ها از کاغذ و قلم نیز کمک گرفته شود. تجربه نشان داده نوشتن مسائل و راه‌حل آن‌ها کمک زیادی در عملیاتی شدن حل مسائل می‌کند.

این روش‌ها همه‌روزه در کلینیک‌های تخصصی به کار گرفته می‌شود و گاه اشخاص برای آموختن این روش‌ها هزینهٔ بسیاری را می‌پردازند تا بتوانند رفتار یا فکری را در خود اصلاح کنند. بنابراین اگر شما هم در پی ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود هستید  مطالب پیش رو برای شما مفید خواهد بود.

ادامه در مطلب آینده: اولین روش سالم اندیشی؛ خطاهای شناختی را شناسایی کنید.