عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی تصویری که از خودشان نشان داده‌اند، نقض حریم خصوصی است که در ابتدای ورود به فضای آن‌ها شاهد آن‌ها هستیم. فضای مجازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: ما به دنبال این هستیم که شبکه‌های اجتماعی توسط دانشمندان داخلی، فارق التحصیلان و متخصصان داخلی تولید و مدیریت شوند و سیاست‌ها شامل حفظ و صیانت از حقوق شهروندی، امنیت در فضای مجازی، تولید محتوا و برقراری ارتباطات اجتماعی سالم، ذخیره سازی اطلاعات در داخل کشور و اینکه قابلیت پیشگیری جرائم باید در سطح ملی مدیریت شوند.

telgram

تقی پور افزود: در بحث انتقال داده‌ها به داخل کشور، کاربران یک بار هزینه اینترنت می‌پردازند در صورتی که داده‌های آن‌ها در مراکز داده کشورهای کانادا، آمریکا و دیگر کشورها ذخیره می‌شود و کاربر باید مجدداً هزینه ای بپردازد تا اینکه بتواند داده‌های خودش را دریافت کند. او گفت: وقتی مراکز داده در داخل کشور باشد، باعث فراهم شدن اشتغال در داخل کشور می‌شود و از نظر اقتصادی هم صرفه‌هایی را به همراه خواهد داشت و پهنای باند به درستی مصرف خواهند شد.

تقی پور افزود: خوشبختانه امروز شناخت کافی از ناامنی‌ها و جرائم و تخلفات موجود در فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی وجود دارد و مدیریت آن در لایه‌های مختلف و با فراهم شدن شبکه ملی اطلاعات و تشکیل زیر ساخت‌های لازم قابل انجام است.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی تصویری که از خودشان نشان داده‌اند، نقض حریم خصوصی است که در ابتدای ورود به فضای آن‌ها شاهد آن‌ها هستیم و اینکه می گوییم نماینده حقوقی این پیام رسان‌ها باید در داخل کشور باشد به این دلیل است که بعد از اثبات جرم نماینده حقوقی باید پاسخگو باشد که این مدیریت هنوز هم مبهم مانده است.

تقی پورگفت: بسیاری از مواقع تصمیم‌هایی که گرفته شده است کارشناسانه و بر اساس منافع ملی نیست ولی اساساً تدبیر مقام معظم رهبری این بود که مسیر کوتاه شود و مدیریت یکپارچه انجام شود و سیاست‌ها در قوانین و مقررات اتفاق بیافتد اما در عمل با کندی روال و اختلاف نظرها، تشکیل جلسات در فواصل زمانی طولانی مدت روبرو هستیم که باعث شده بسیاری دستورات کار انجام نشده و پشت نوبت روی هم جمع شده است که باید وقت بگذاریم و به آن‌ها رسیدگی شود.

او افزود: متاسفانه امروز در کشور فضایی به وجود آمده است که بعضی‌ها به صورت مصنوعی و روشنفکرانه فضای مجازی را بدون قید و بندهای ملی، مذهبی و رها و بدون مدیریت می‌خواهند و به این دلیل است که به دنبال پیام رسان داخلی هستیم تا پیامدهای منفی و هزینه‌های پیام رسان‌های خارجی را کاهش دهیم.

جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: الزامات جدید، میزبانی داخلی، مالکیت داخلی و تولید داخلی را در بر می‌گیرد که با توجه به توان موجود امکان تولید داخل، مالکیت داخل و میزبانی داخلی را داریم.

جلیلی

او گفت: مصوبه ای بود که همه اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که اتفاق بدی در این شبکه‌های اجتماعی در حال وقوع است از سوی دیگر پلیس به عنوان دستگاهی که باید از امنیت کشور حمایت کند نیزعملا دستش بسته است، لذا ما تصمیم گرفتیم افرادی که تولید محتوا می‌کنند باید مسئولیت محتواهای تولیدی خود را بپذیرند.

او افزود: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای جدا از اینترنت نیست بلکه ما در قلمروی سرزمینی خود اطلاعات داخلی کشورمان را در فضایی امن منتقل کنیم. ما در حال حاضر روبناها را داریم اما زیرساخت‌ها را نداریم، ما در یک سال گذشته شاهد حضور پررنگ پیام رسان‌های خارجی در مدارس بودیم که آثار زیانباری دارد که متاسفانه در مدارس این قوانین رعایت نمی‌شود، عملاً به بهانه تلکیف کودک را جبراً وارد فضای مجازی می‌کنند و به دنبال آن کودک در معرض آسیب‌های این شبکه‌ها قرار می‌گیرد، من خواهش می‌کنم که به داد کودکانمان برسید چرا که فاجعه ای بزرگ در راه است.

کونانی استاد دانشگاه و آسیب شناسی اجتماعی مهمان دیگر برنامه افزود: امروزه در ادبیات اجتماعی میان پیغام رسان و شبکه‌های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد لذا ما باید با قوانین این شبکه‌ها آشنا باشیم و آسیب‌ها را شناسایی کنیم، ما مدیریتی روی شبکه‌های اجتماعی نداریم و عملاً این شبکه‌ها بدون نظارت ما در حال کار و فعالیت هستند.

او گفت: ما با رژیم پیغام رسان و نیز عملکردشان آشناییتی نداریم، این شبکه‌ها عملاً فضای خصوصی را در هم می‌شکند زیرا در همان ابتدای نصب از کاربران می‌خواهند تا به همه دیتابیس‌های کاربر دسترسی داشته باشد. این الزامات زمانی جواب می‌دهد که ما بدانیم آیا در فضای مجازی حق و حقوق داریم یا خیر؟ آیا ما توانی بر تسلط قانونی بر شبکه‌های اجتماعی داریم یا خیر؟

کونانی

او افزود: سیاست گذاری‌های ما در این زمینه با شیب ملایم در حال حرکت است، حال چگونه است که در این فضا به کودکانمان فرصت استفاده باز از اینترنت را می‌دهیم، سیم کارت‌های دانشجویی می‌دهیم و یا حتی بسته‌های تشویقی رایگان می‌دهیم، این عملکرد در تضاد با یکدیگر است، کودکان ما به طور ناخواسته به سمت کانال‌های غیراخلاقی سوق داده می‌شوند، یک چهارم مشتریان تلگرام در دنیا، ایرانیان هستند این در حالی است که این شبکه اجتماعی در خود آمریکا تقریباً ناشناخته است.

او گفت: در خارج از کشور کودکان در شبکه ملی داخلی حق حضور در شبکه‌های اجتماعی حفاظت شده را دارند که در کشور ما اینگونه نیست. در آمریکا از سال 1990 تا 2012 یکصد و یک قانون در زمینه فضای مجازی نگارش شده است و هر گروه سنی حق دسترسی به طبقاتی از اینترنت را دارد که در ایران هیچ رژیم برای هیچ گروه سنی به نگارش در نیامده است.