چربی ظروف، خرده‌ریزهای غذا، خس و خاشاک میوه‌ها، گل‌ولای سبزی‌ها و... آبراههٔ ظرف‌شویی یا لوله چاه فاضلاب را به گرفتگی می‌کشاند. برای پیشگیری از تکرار گرفتگی بهتر است بعد از رفع گرفتگی، مواردی که در ابتدای متن ذکرشده را داخل سینک خالی نکنید. برای باز کردن گرفتگی بهتر است قبل از اینکه وضع عادی تبدیل به بحران شود اقدام کنید  بنابراین زمانی که علائمی از گرفتگی چاهک سینک ظرف‌شویی مشاهده کردید مقداری آب در حال جوش داخل چاهک بریزید. این کار سبب می‌شود بافت چربی‌ها و ذرات فرورفته داخل چاهک شکسته، سست شوند و همراه با آب از لوله فاضلاب خارج شوند.
حال اگر آب جوش به‌تنهایی جوابگو نبود از روش زیر استفاده کنید:
مواد لازم
1 .یک پاکت جوش‌شیرین
2 .سرکه
3.یک دستمال یا کهنه به‌اندازه کافی بزرگ که روی سوراخ فاضلاب قرار دهیم تا آن را مسدود کند
4.یک کتری پر از آب جوشباز کردن سینک


 مرحله 1. یک‌دوم (½) بسته جوش‌شیرین را در سینک خالی کنید. برای انجام این کار جوش‌شیرین را به‌صورت خشک استفاده کنید و آن را با هیچ‌چیز مخلوط یا خیس نکنید. فقط آن را مستقیم در لوله خالی کنید.
مرحله 2. دستمال یا پارچه‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را آماده، کنار دستتان قرار دهید.
مرحله 3. بعد از ریختن جوش‌شیرین یک‌دوم (½) فنجان سرکه داخل راه فاضلاب خالی کنید. بلافاصله بعد از ریختن سرکه حتماً با دستمال یا پارچه راه فاضلاب را ببندید، سوراخ را کاملاً ببندید تا هیچ‌چیز نتواند فرار کند. این کار به این خاطر است که واکنش بین این دو ماده باعث یک آتش‌فشان کوچک می‌شود که می‌خواهد از راه فاضلاب خارج شود ولی شما باید آن را آن پایین نگه‌دارید.
مرحله 4. این ترکیب را در  لوله برای 30 دقیقه نگه‌دارید و در این 30 دقیقه زمان یک کتری آب بجوشانید.
مرحله 5. بعد از 30 دقیقه پارچه یا کهنه را بردارید و به‌آرامی آب جوش را در لوله‌ خالی کنید.
 اگر لوله بازشده که تمام و اگرنه این کار را یک‌بار دیگر تکرار کنید. بعضی مواقع لازم است که این کار بیش از یک‌بار انجام داده شود، اما معمولاً همان یک‌دفعه کافی است. نکته مهم این است که الآن شما می‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی و به روشی طبیعی، راه  لوله‌ها را بازکنید، به همین علت می‌توانید هرچند باری که لازم است این کار را انجام دهید.

همان طور که در تصویر مطلب نیز مشاهده می‌کنید روش‌های غیرخطرناک دیگری نیز برای باز کردن راه آب وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید.