وبلاگ علمی آموزشی خبرها

اطلاع رسانی پیرامون خبرهای مهم، مطالب آموزشی در موضوعات مختلف، تجربیات دیگران و دانلود کتاب، مقاله، فایل ها و نرم افزارهای کاربردی و مفید.

اطلاع رسانی پیرامون خبرهای مهم، مطالب آموزشی در موضوعات مختلف، تجربیات دیگران و دانلود کتاب، مقاله، فایل ها و نرم افزارهای کاربردی و مفید.

تبلیغات
سایت قصه ها
نرم افزارهای ضروری
idm
دانلود منیجر
zip
فشرده ساز
zip
کتاب خوان FBReader
آخرین نظرات
  • ۲۹ بهمن ۹۵، ۱۹:۵۲ - جملک نویس
    عالی
  • ۹ بهمن ۹۵، ۲۲:۴۰ - جملک نویس
    احسنت
  • ۹ بهمن ۹۵، ۰۹:۲۷ - جملک نویس
    عالی :)
پست ثابت
مستند اخراج شده (Expelled) به بررسی نگرش داروینیستی به هستی و نحوه تقابل صاحبان این نگرش؛ یعنی آن‌ها که قدرت علمی را در آمریکا در دست دارند با دانشمندان مخالف آن نظریه می‌پردازد. این فیلم مستند ۹۸ دقیقه ای که با واکنش بسیار منفی میان رسانه های مطرح جریان سرمایه داری آمریکا مواجه شد...
توضیحات

شواهد را بررسی کنید

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۰۰ ق.ظ

این مطلب ادامه:چگونه احساسات خود را تغییر دهیم می باشد

مطابق آنچه در مطالب قبل توضیح دادم پس از نوشتن هر فکر منفی و مشخص کردن خطای شناختی آن از خود بپرسید: چه دلیلی دارم؟

تحت تأثیر احساس بد اغلب بدون بررسی واقعیت‌ها به بد بودن وضع رأی می‌دهیم. اما بعد از بررسی حقایق معلوم می‌شود که وضع به آن وخامت که گمان می‌کردیم نیست. برای آزمودن اینکه واقعاً اوضاع به آن وخامت هست یا نه می‌توان سؤال پرسیدن را که زمینه برای دوباره بررسی کردن و در اصطلاح بازنگری واقعه است را انجام داد؟ مثلاً کسی که دائم به خود می‌گوید من هیچ کار را به‌درستی انجام نداده‌ام، می‌تواند از خود بپرسد: آیا واقعاً من از اول عمر هیچ کار درستی انجام نداده‌ام؟ یا این سؤال: کارهای درستی که انجام می‌دهم کدام‌اند؟سوال

سؤال از خود ویژگی عجیبی دارند. وقتی سؤالی می‌پرسید ذهن شما به‌هرحال برای آن جوابی مطرح می‌کند پس بهتر است در وقایعی که برای شما در زندگی اتفاق می‌افتد به‌جای سؤالاتی که ذهن چاره ای جز پاسخ‌های ناامیدکننده ندارد به سؤالاتی رو بیاورید که در آن‌ها سودی برای روحیه شما داشته و درنتیجه نشاط و تلاشتان بیشتر شود. مثلاً وقتی از دیر آمدن دوستتان در سر قرار ناراحت هستید می‌توانید بجای سؤالاتی همچون: چرا من را اذیت می‌کند؟ چرا با دیر آمدن به من بی‌احترامی کند؟ از سؤالات هدفمندتری استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در همان حال از خود بپرسید: آیا ممکن است او در شرایطی باشد که نتوانسته سر موقع بیاید؟ آیا اگر من هم به دلیلی دیر بیایم به او حق می‌دهم ناراحت باشد؟ آیا در این اتفاق نکته آموزنده است؟ آیا نمی‌توان از این فرصت و زمان پیش‌آمده بهره برد؟ و سؤالاتی از این قبیل که جنبه مثبت بودن آن‌ها منجر به حرکت و روحیه سالم می‌شود. در متون دینی اشاره شده است که انسان باید رفتار برادر دینی خود را با حسن ظن توجیه کند آن‌هم تا هفتاد مورد. این یعنی حداقل وقتی اتفاقی افتاد تا هفتاد مرتبه می‌توان آن را موردبررسی قرار داد تا توجیهی برای بد نبودن آن پیدا کرد. حسن ظن باعث می‌شود انسان به شواهد شناختی با دقت بیشتری نگاه کند. وقتی با واقعه‌ای روبرو می‌شود از خود بپرسد که آیا شواهدی برخلاف آنچه من فکر می‌کنم وجود دارد و اساساً آیا شاهدی برای آنچه من فکر می‌کنم وجود دارد؟

با توجه به آنچه گفته شد می‌توانید از همین امروز شروع کنید. سؤالات بی‌هدف و گنگ را کنار بگذارید و با هدایت کردن جهت سؤالات به‌سوی سؤالات امیدوارکننده، جهت نویی به زندگی خود بدهید.

ادامه دارد

مطالب مرتبط:

چگونه احساسات خود را تغییر دهیم

10 خطای شناختی که تاثیر زیادی در احساسات دارند

10 راه برای سالم اندیشی بر اساس شناخت درمانی

۹۵/۱۱/۰۴
سید

برای مشاهده مطالب مرتبط با این مطلب بر روی کلمات کلیدی زیر کلیک کنید

آرامش

خطاهای شناختی

خطای شناختی

رضامندی

رضایت

روانشناسی

شناخت درمانی

موفقیت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

رفتن به بالای صفحه