این مطلب ادامه:شواهد را بررسی کنید می باشد

گاهی ناراحتی‌های روحی ما ناشی از سرکوفت زدن به خود، سرزنش کردن خود، تردید، ترس و دیگر موارد منفی است که امکان دارد برای همه اتفاق بیفتد. علت ناراحتی هر چه باشد ما خود یکی از بهترین متخصص‌ها درزمینهٔ حل آن هستیم. می‌گویید چگونه؟

وقتی کسی با شما مشکلی را مطرح می‌کند، مثلاً یکی از دوستانتان به منزل شما می‌آید و می‌گوید: از امتحانی که پیش رو دارد می‌ترسد؟ یا در زندگی دچار ناامیدی شده است و.... معمولاً در این موارد شما چه می‌کنید؟

معیار دوگنه

اکثر انسان‌ها در این شرایط با حمایت از کسی که مشکل دارد، سعی می‌کنند روحیه او را بالا برده و توجه او را به واقعیت‌های مثبت موجود در آن وضعیت جلب کند. مثلاً میگویند: احتمالاً در امتحان قبول خواهی شد تازه اگر هم قبول نشوی مگر دنیا به آخر می‌رسد بار دیگر شرکت می‌کنی و...

حال اگر همین شرایط برای خود شما اتفاق بیفتد چگونه رفتار می‌کنید؟ جالب است که اکثر مردم هنگامی‌که خودشان با این شرایط روبرو می‌شوند نه‌تنها به خود روحیه نمی‌دهند بلکه شدیداً خود را سرزنش می‌کنند. سرزنش کردن تا حدی که مانع کار نشود خوب است زیرا باعث انگیزه گرفتن برای تلاش بیشتر و اصلاح می‌شود. اما گاه ما در همان شرایطی که به دیگران روحیه داده و سعی می‌کنیم واقعیت‌های مثبت را یادآوری کنیم در همان شرایط به خود سخت گرفته و افکار منفی و سرزنش را پی می‌گیریم.

بنابراین یکی از راه‌های نجات از روحیه بد و رسیدن به‌سلامت روان، کنار گذاشتن معیار و برخورد دوگانه نسبت به مشکلات خود و دیگران است. باید همان‌طور که به دیگران در مشکلاتشان روحیه می‌دهید و حمایت می‌کنید از خود نیز حمایت کرده و روحیه بدهید. همان‌طور که در شرایط سخت به آن‌ها راهکار ارائه می‌دهید و به داشته‌ها و نکات مثبت در زندگی‌شان اشاره می‌کنید باید راهکاری پیش روی خود را بررسی کرده و به نکات مثبت در زندگی خود توجه کنید.

ادامه دارد

مطالب مرتبط:

شواهد را بررسی کنید

چگونه احساسات خود را تغییر دهیم

10 خطای شناختی که تاثیر زیادی در احساسات دارند

10 راه برای سالم اندیشی بر اساس شناخت درمانی